Čo je potrebné pri otvorení prevádzky absolvovať, aby sme sa vyhli zbytočným pokutám, ktoré sa na začiatok podnikania vôbec nehodia?
Označenie prevádzky
Predovšetkým musí byť prevádzka označená obchodným menom podnikateľa, ku ktorému sa môže pripojiť označenie prevádzkarne alebo iné rozlišujúce označenie.
- Označenie musí byť na vhodnom a viditeľnom mieste. Zákon bližšie nešpecifikuje miesto ani podobu označenia (farbu, font, veľkosť).
- Okrem obchodného mena musí byť prevádzka označená aj týmito údajmi:
- obchodné meno a sídlo predávajúceho alebo miesto podnikania fyzickej osoby,
- meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne,
- prevádzková doba určená pre spotrebiteľa,
- ak ide o ubytovacie zariadenie, tak aj kategóriu a triedu ubytovania.
Tabuľka s povinnými údajmi a otváracími hodinami sa zvyčajne umiestňuje na vchodové dvere, no môže byť umiestnená aj inde, napríklad na okno výkladu alebo na stenu vedľa dverí. Podstatné je, aby bola na viditeľnom mieste a jasne označovala príslušný objekt. Ak máte predajňu vo dvore, nestačí označenie na fasáde na ulici – označená musí byť samotná prevádzka.
Nezabudnite, že zamestnanci v prevádzke (obchod, kaviareň, reštaurácia, kaderníctvo) musia byť označení tak, aby ich bolo možné odlíšiť od zákazníkov. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na majiteľov prevádzky.
Označenie pri zatvorení prevádzky
Prevádzku je potrebné osobitne označiť aj pri dočasnom alebo trvalom zatvorení. Pri trvalom zatvorení je nutné túto skutočnosť nahlásiť obci a živnostenskému úradu.
Oznam o zákaze fajčenia
Ak v prevádzke platí zákaz fajčenia, musí byť na viditeľnom mieste umiestnené upozornenie na tento zákaz. Pri nedodržaní tejto povinnosti hrozí pokuta od 331 do 3 319 EUR od Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).
Zamestnanec zodpovedný za reklamácie
V prevádzkarni musí byť počas celej prevádzkovej doby prítomný zamestnanec poverený vybavovať reklamácie. Zákazníka nemôžete odmietnuť s tým, že v predajni nie je nikto kompetentný prijať jeho reklamáciu.
Reklamačný poriadok
Ako predávajúci máte povinnosť riadne informovať spotrebiteľa o:
- rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie,
- údajoch o tom, kde možno reklamáciu uplatniť,
- vykonávaní záručných opráv.
Reklamačný poriadok musí byť sprístupnený na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi.
Evidencia o reklamáciách
Ako predávajúci musíte viesť v prevádzke evidenciu o reklamáciách a predložiť ju na požiadanie pri kontrole. Evidencia musí obsahovať:
- dátum uplatnenia reklamácie,
- dátum a spôsob vybavenia reklamácie.
Evidencia môže byť vedená na papieri, v počítači alebo prostredníctvom špecializovaných ekonomických či účtovných programov. Jednoduchým riešením je kúpiť si „Knihu evidencie o reklamáciách“ v papiernictve.
Ak potrebujete ďalšie rady alebo pomoc, neváhajte nás kontaktovať.