Optimalizácia hospodárskeho výsledku s prehľadným účtovaním

Publikovaný: 23/11/2024

Mnohokrát si neuvedomujeme, aké dôležité je mať informácie a tak zároveň mať aj možnosť optimalizovať svoj hospodársky výsledok kedykoľvek v priebehu roka na základe prehľadne vedeného účtovníctva. Máme na mysli účtovníctvo, ktoré má dobrú vypovedaciu schopnosť. Dosiahnuť ju vieme tak, že budeme účtovať prehľadne a budeme deliť náklady a výnosy detailnejšie. Pokiaľ vieme poskytnúť majiteľovi firmy kedykoľvek výsledok hospodárenia firmy, vieme sa v priebehu roka sústrediť na položky, ktoré nám robia vrásky na čele. Dá sa tomu predchádzať tým, že náklady rozčleníme presne na druh nákladu, na stredisko, na ktorom vznikli, na zamestnancov a podobne, rovnako tak rozčleníme výnosy na strediská, prevádzky. Je dôležité vedieť, kde môžeme utiahnuť svoje opasky.

Pokiaľ máme informáciu, že za služby sme utratili v príslušnom roku 20 000 EUR, ale nevieme, čo presne sa skrýva za pojmom služby, nepomôže nám to. Pokiaľ by sme ale vedeli, že sme utratili z tejto sumy 3000 EUR na telefónne poplatky, 5000 EUR za nájom, 5000 EUR na mzdy, 5000 EUR na subdodávky, 1000 EUR na IT služby, 1000 EUR na právne služby, už by sme vedeli s týmito číslami viac pracovať. Vieme takto posúdiť, či sú naše náklady primerané, či niektorá z našich prevádzok nie je dlhodobo stratová, prípadne vidíme práve naopak strediská alebo prevádzky, ktoré sú ziskové. Rovnako ako náklady je dôležité sledovať výnosy detailne a porovnávať. Dostaneme sa takto k číslam, ktoré nám ukážu za konkrétne stredisko náklad a výnos, a máme tak hneď informáciu, či je to efektívne. V nami uvedenom prípade vidíme, z čoho pozostávajú naše náklady. Vieme si hneď prehodnotiť, či je skutočne náklad na telefónne poplatky primeraný našim potrebám. Možno keď zistíme, koľko ročne dáme za nájom priestorov, v ktorých pôsobíme, možno nás to prinúti hľadať iné priestory na podnikanie a podobne.

Na zabezpečenie vyššie uvedeného nám slúži analytická evidencia. Je to evidencia, ktorá umožňuje sledovať jednotlivé účty detailnejšie. Napríklad účet 501 je spotreba materiálu. Vieme ju sledovať ako 501 000 – kancelárske potreby, 501 001 – hygienické potreby, 501 002 – PHM a podobne.

Pokiaľ je účtovníctvo vedené týmto spôsobom, majiteľ firmy má presné informácie o nákladoch a výnosoch a naša cesta optimalizácie môže začať. Vieme porovnávať, čo je pre nás prínosom, čo naopak môžeme považovať za zbytočné alebo za plytvanie, čo by sme vedeli zmeniť. Uvedené vieme sledovať tak v jednoduchom, ako aj v podvojnom účtovníctve.

Základom optimalizácie je mať presné informácie, s ktorými sa dá pracovať, a analytická evidencia ako taká plní tento účel na základe, ktorej Vám vieme pomôcť pri optimalizácii nákladov.

Autorkou článku je kolegyňa z nášho účtovného tímu Monika.

Facebook
Twitter
LinkedIn