StanoviÅ¥ si cieľ a smerovaÅ¥ k jeho napĺňaniu je spôsob akým vieme svoje podnikanie posúvaÅ¥ efektívne a rozumne k úspešným koncom. Ako si ale tieto ciele nastaviÅ¥? Ukážeme vám metódu, ktorá sa používa pre nastavenie cieľov nielen v podnikaní ale využiÅ¥ ju môžete aj v osobnom živote.
Pri stanovovaní cieľov sa opierame o našu víziu. Kde chceme byÅ¥ za rok, dva alebo 5 rokov? Ako si predstavujeme naše podnikanie a hodnoty, ktoré do neho pretavujeme? Všetky ciele by mali byÅ¥ nasmerované na dosiahnutie tej jednej vízie.
PoÄuli ste už o metóde stanovenia cieľov SMART? SchopnosÅ¥ nastaviÅ¥ si ciele dobre, je kľúÄová pri ich napĺnaní.
Ciele by teda mali byÅ¥ stanovené v zmysle SMART, Äo sú prvé písmenka týchto pojmov:
S – špecifické ciele, Äiže ciele, ktoré sú jasné a špecifické. Inak povedané, skúste ich prerozprávaÅ¥ kamarátovi alebo partnerke. Mali by sme maÅ¥ presne jasné v tom, Äo nimi chceme dosiahnuÅ¥.
M – merateľné ciele, Äo znamená, mali by sme presne vedieÅ¥, kedy sme ich dosiahli. Napríklad chcem predaÅ¥ 100 párov ponožiek do 1 mesiaca.
A – musíme sa uistiÅ¥, že ciele sú reálne dosiahnuteľné. Zlyhanie je súÄasÅ¥ou života, ale keÄ máme možnosÅ¥ sa mu vyhnúÅ¥ tým, že sa vieme na stanovenie cieľov pozrieÅ¥ reálne, urobme to. Samozrejme, netreba sa ani báÅ¥, urÄité riziko je s podnikaním a cieľmi v ňom spojené, ale realistický pohľad by mu nemal chýbaÅ¥.
R – Ciele by mali byÅ¥ dosiahnuteľné, ale dostatoÄne vysoké na to, aby sme mali motiváciu a zároveň nadšenie pre ich dosahovanie. MaÅ¥ dostatoÄne silný úÄel, ako hybný motor za našimi Äinmi, je veľmi dôležité.
T – ÄŒasovo orientované. Cieľ bez stanoveného Äasu je len prianie. Zostane visieÅ¥ vo vzduchu a nepríde s ním zodpovednosÅ¥ a potreba úlohu dokonÄiÅ¥. Je potrebné maÅ¥ Äasový termín na dosiahnutie cieľa, aby sme vnímali dôležitosÅ¥ a tlak.
Pokiaľ ste si už ciele nastavili, Äalším dôležitým krokom je ciele rozdrobiÅ¥ na menšie ciele. Tento krok nám pomôže k dosiahnutiu hlavných cieľov.
Poslednou úlohou je definovaÅ¥ si roÄné a štvrÅ¥roÄné ciele. Cieľom je, aby sme mali úplne jasno v tom, Äo chceme v rámci daného štvrÅ¥roku naplniÅ¥ a ako to naviazaÅ¥ na roÄné ciele. UrÄením Äasových úsekov sa nám podarí úspeÄne dosiahnuÅ¥ nastavenú víziu.
Prajeme veľa úspechov v podnikaní!