uctovnictvoprevsetkych.sk

Ako ušetriť na daniach fyzických a právnických osôb

Publikované: 15.12.2019

Daňová optimalizácia je legálny spôsob správneho vykázania základu dane. To znamená, Å¾e účtovná jednotka musí vedieÅ¥ aplikovaÅ¥ možnosti, ktoré jej poskytuje zákon o dani z príjmov pre uplatnenie si výdavkov do základu dane.

Zároveň je zásadné uvedomiÅ¥ si, že dôležité je aj správne vedenie účtovníctva. Zákon o dani z príjmov totiž vychádza z toho, že účtovníctvo je vedené správne (§ 17 ods. 1 zákona o dani z príjmov).

A preto pri uzatváraní roka je potrebné maÅ¥ doúčtované všetky účtovné prípady bežného roka, keďže zákon o dani z príjmov vychádza prvotne zo správneho vedenia účtovníctva.

Existuje mnoho spôsobov ako ušetriÅ¥ na daniach z príjmov fyzických a právnických osôb. Tu je pár tipov:

  • Prvým z krokov, ak nechcete byÅ¥ koncom roka v strese, je odovzdávaÅ¥ doklady účtovníkovi načas, ideálne mesačne, a  žiadaÅ¥ aspoň kvartálne výsledok hospodárenia. Takto máte prehľad celý rok o Vašom výsledku hospodárenia, či už ste fyzická alebo právnická osoba. Vytvárate si tak sami priestor na to, aby ste už na jeseň mohli riešiÅ¥ zvýšenie nákladov, napr. investíciou do materiálu, nákupu služieb a podobne. ObzvlášÅ¥ dôležité je to u firiem, ktoré sú platcami DPH, nakoľko DPH sa spravidla odvádza na mesačnej báze a riešiÅ¥ vo februári dodatočne náklady za minulý rok má za následok podanie dodatočného daňového priznania k DPH, čím sa spoločnosÅ¥ môže dostaÅ¥ do pozornosti daňového úradu.
  • MožnosÅ¥, ako si uplatniÅ¥ náklady za pohonné hmoty v prípade, že v majetku firmy nemáte osobné motorové vozidlo je, že uzavriete zmluvu o prenájme s inou spoločnosÅ¥ou alebo fyzickou osobou. V tomto prípade si v priebehu celého obdobia platnosti zmluvy môžete uplatňovaÅ¥ náklady súvisiace s prevádzkou motorového vozidla. Podmienkou je ale, že musí byÅ¥ uhradená cestná daň. Cestnú daň uhradí držiteľ vozidla.
  • Mnohí sa mylne domnievajú, že náklady na „repre“ ponižujú naše dane. Opak je pravdou. Pokiaľ pôjdete na stretnutie s obchodným partnerom a bloček o úhrade večere chcete daÅ¥ do účtovníctva, nepôjde to do nákladov, navýši Vám to zisk. V konečnom dôsledku z tohto bločku zaplatíte daň z príjmov.
  • ÄŽalšia možnosÅ¥ ako navýšiÅ¥ náklady, je nákup majetku od fyzických osôb na základe kúpnych zmlúv, napr. kúpa PC, notebooku, auta a podobne.
  • Pokiaľ pre Vás vykonala nejaká fyzická osoba (ktorá nie je SZÄŒO) menšiu službu ako je napr. administratívna činnosÅ¥, roznos letákov a podobne, môžete si aj túto službu daÅ¥ do nákladov. Podmienkou je uzatvorenie zmluvy (zmluvy o dielo, mandátnej zmluvy), v ktorej uvediete predmet, dohodnutú sumu, termín dodania. 500eur je suma, ktorá je oslobodená od dane, túto sumu nemusí zdaňovaÅ¥ fyzická osoba, ktorá pre Vás službu vykonala. Pokiaľ by sa jednalo o dôchodcu, suma, ktorú nemusí riešiÅ¥ daňovým priznaním je do výšky 1968,68eur.
  • U Å¾ivnostníkov sa často stretávame s tým, že svoj podnikateľský účet používajú aj na súkromné výdaje. V tomto prípade prichádzate o možnosÅ¥ uplatniÅ¥ si poplatky súvisiace s vedením účtu. Nakoľko podnikateľský účet neslúži výlučne na podnikateľské transakcie, nie je možné si uplatniÅ¥ náklady s tým súvisiace.

v prípade, že máte nejaké otázky k tejto téme alebo by ste sa chceli dozvedieÅ¥ o viacerých tipoch, neváhajte nás kontaktovaÅ¥.

Autorkou článku je kolegyňa z nášho účtovného tímu Monika.










© 2019-2020 uctovnictvoprevsetkych.sk všetky práva vyhradené | o tento web sa stará Powered by SYCOM Servers a domarstudio.sk