uctovnictvoprevsetkych.sk

Koronavírus COVID19 - opatrenia diel III. - home office

#Koronavirus COVID19
Publikované: 30.3.2020

Dohodli ste sa so zamestnávateľom na vykonávaní práce formou „home office“? Aké sú legislatívne povinnosti zamestnávateľa týkajúce sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci? Aké sú odporúčania týkajúce sa „home office“?

ÄŒo je to „home office“?

V prvom rade je potrebné odlišovaÅ¥ prácu prostredníctvom „home office“ a domácku prácu resp. teleprácu. Domácka práca a telepráca v súlade s § 52 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení (ďalej „zákonník práce“) sú práce, ktoré vykonáva zamestnanec pre zamestnávateľa za podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste (domácka práca) resp. práca podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste s použitím informačných technológií (telepráca) v pracovnom čase, ktorý si zamestnanec sám rozvrhuje. Práca formou „home office“ je práca vykonávaná príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva v súlade s pracovnou zmluvou a popisom pracovného miesta to umožňuje (§ 52 ods. 5 zákonníka práce).

Pri výbere miesta vykonávania práce formou „home office“ je potrebné zo strany zamestnanca aj zamestnávateľa zohľadniÅ¥ okrem iného aj charakter vykonávanej práce. Pri vykonávaní práce prostredníctvom výpočtovej techniky je potrebné zohľadniÅ¥ aj aspekt bezpečnosti v súvislosti s ochranou firemných dát a zásady ochrany osobných údajov (spôsob a ochrana pripojenia sa na internetové siete, preposielanie citlivých dokumentov, softvérové vybavenie na ochranu dát, VPN, a pod.).

Predpokladom pre vykonávanie práce z domu je pridelenie pracovných úloh, ktoré zamestnanec môže z domu vykonávaÅ¥. Ak teda práca formou „home office“ vyžaduje, aby zamestnanec vykonával určené pracovné činnosti prostredníctvom pracovných prostriedkov, tak je zamestnávateľ povinný vykonaÅ¥ potrebné opatrenia, aby pracovný prostriedok poskytnutý zamestnancovi bol na príslušnú prácu vhodný alebo prispôsobený tak, aby pri jeho používaní bola zaistená bezpečnosÅ¥ a ochrana zdravia zamestnanca (§ 3 ods. 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 392/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri používaní pracovných prostriedkov).

Zamestnávateľ má povinnosÅ¥ prideliÅ¥ zamestnancovi pracovný prostriedok, ktorý je bezpečný a má overený stav bezpečnosti. Napr. ak je zamestnancom pridelené elektrické náradie alebo elektrický spotrebič je potrebné, aby bola vykonaná kontrola resp. revízia elektrického ručného náradia alebo elektrického spotrebiča v pravidelných intervaloch súlade s § 13a a § 13b vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 508/2009 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia.

Pri práci prostredníctvom výpočtovej techniky je zamestnávateľ z hľadiska zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia zamestnancov pri práci povinný najmä:

  • zabezpečiÅ¥ pravidelné prerušovanie práce so zobrazovacou jednotkou najneskôr po štyroch hodinách nepretržitej práce (§ 6 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 276/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri práci so zobrazovacími jednotkami v platnom znení „Äalej NV SR č. 276/2006 Z. z.“),
  • zabezpečiÅ¥, aby používanie ktoréhokoľvek zariadenia, ktoré je súčasÅ¥ou pracoviska so zobrazovacou jednotkou neohrozovalo bezpečnosÅ¥ a zdravie zamestnancov (časÅ¥ A. čl. I. prílohy č. 1 NV SR č. 276/2006 Z. z.),
  • zabezpečiÅ¥, aby klávesnica bola od zobrazovacej jednotky oddelená a aby zodpovedala ergonomickým zásadám (výška, sklon, tvarovanie) (bod 1 časÅ¥ C čl. I. prílohy č. 1 NV SR č. 276/2006 Z. z.),

pozn.: pri pridelení notebookov zamestnancom na prácu je potrebné prideliÅ¥ aj klávesnicu a myš spĺňajúcu ergonomické požiadavky – samotná klávesnica a touchpad notebooku neplnia tieto požiadavky,

Upozorňujeme, že obrazovka notebooku nie je vhodná na celodennú prácu zamestnancov, ak bol zamestnancovi pridelený notebook na celodennú prácu, odporúčame prideliÅ¥ zamestnancovi aj monitor vhodnej veľkosti.

Pri dočasnej práci formou „home office“ z dohodnutého miesta zamestnávateľ nie je zodpovedný za rozvrhnutie a stav pracoviska zamestnanca, teda nie je povinný zabezpečiÅ¥ splnenie ergonomických požiadaviek na pracovisko napr. zakúpením vhodných pracovných stolov, stoličiek, a pod. pre tento účel.

Odporúčania pre zamestnancov pri práci so zobrazovacími jednotkami pri „home office“:

  • pri rozmiestnení výpočtovej techniky zohľadnite, že priestor pred klávesnicou musí byÅ¥ dostatočne veľký, aby poskytol oporu pre ruky a predlaktia (bod 2 časÅ¥ C. čl. I. prílohy č. 1 NV SR č. 276/2006 Z. z.),
  • doska pracovného stola musí maÅ¥ dostatočné rozmery (dĺžka minimálne 1 200 mm a šírka minimálne 750 mm) a musí umožniÅ¥ variabilné rozmiestnenie zobrazovacej jednotky, klávesnice, dokumentov, a pod. (bod 1 časÅ¥ D. čl. I. prílohy č. 1 NV SR č. 276/2006 Z. z.),
  • pracovné sedadlo musí byÅ¥ upravené tak, aby zabezpečovalo zamestnancovi stabilitu, pohodlnú pracovnú polohu a voľnosÅ¥ pohybov (bod 1 časÅ¥ E. čl. I. prílohy č. 1 NV SR č. 276/2006 Z. z.),
  • celkové osvetlenie pracovného priestoru, ako aj mieste osvetlenie musia zabezpečiÅ¥ vhodný kontrast medzi obrazovkou a jej pozadím, pričom vhodným usporiadaním pracoviska je potrebné predchádzaÅ¥ rušivým jasom a odrazom svetla na obrazovke alebo na iných zariadeniach (časÅ¥ B. čl. II. prílohy č. 1 NV SR č. 276/2006 Z. z.),
  • zabezpečiÅ¥, aby vrchná hrana obrazovky (monitora, ako aj notebooku) bola vo výške očí a to prostredníctvom podloženia alebo nastavenia výšky obrazovky.

Zo strany zamestnávateľa je potrebné určiÅ¥ pracovný čas, počas ktorého má byÅ¥ zamestnanec zamestnávateľovi k dispozícii, teda byÅ¥ „online“ za účelom vykonávania telefonických hovorov, videohovorov, chatu, a pod. Zamestnávateľ je pritom povinný braÅ¥ do úvahy prestávky na odpočinok a jedenie, ako aj prestávky pri práci so zobrazovacou jednotkou.

Zamestnávateľ môže pri práci prostredníctvom „home office“ zamestnancom stanoviÅ¥ finančný príspevok zohľadňujúci náklady zamestnancov (náklady na elektrickú energiu, telefonické a internetové služby, a pod.).

Kontrolná činnosÅ¥ zamestnancov pri „home office“ zo strany zamestnávateľa

Odporúčame v tejto mimoriadnej situácii v spojení s pandémiou koronavírusu, aby kontrolná činnosÅ¥ zo strany zamestnávateľa v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci na mieste výkonu práce zamestnanca bola zameraná len na prevenciu ochrany života a zdravia zamestnancov a za dodržania odporúčaných a nariadených opatrení.

Kontrolnú činnosÅ¥ vykonávanej práce zamestnancov odporúčame vykonávaÅ¥ „na diaľku“, teda napríklad prostredníctvom denných výkazov, zasielaním vypracovaných dokumentov zo strany zamestnancov, uskutočňovanie telefonických hovorov a videohovorov, a pod.










© 2019-2020 uctovnictvoprevsetkych.sk všetky práva vyhradené | o tento web sa stará Powered by SYCOM Servers a domarstudio.sk