uctovnictvoprevsetkych.sk

Náš účtovník nie je náš nepriateľ, spolupracujme!

Publikované: 13.10.2020

Účtovníctvo by sa malo spracovávaÅ¥ priebežne, po mesiacoch. Pokiaľ sa doklady účtujú priebežne, máme prehľad o stave našej spoločnosti. ÄŒi sme v strate, či v zisku, či sme neprekročili obrat pre registráciu za platcu DPH, či nemáme pohľadávky ktoré už mali byÅ¥ dávno uhradené, či náhodou nie sme niekomu dlžní my.

 

Predstavme si situáciu, kedy účtovník dostane bankové výpisy za celý rok v decembri. Pracne nahadzuje účtovný zápis za účtovným zápisom a zisÅ¥uje že nevie s Äím spárovaÅ¥ nejakú platbu. Dôvodom je prevažne to, že nemá k dispozícii nejakú vydanú faktúru, prijatú faktúru, pokladničný doklad o platbe kartou. A tu vzniká situácia kedy v decembri začíname loviÅ¥ v pamäti, čo sme uhradili v polovici januára. Žijeme v hektickej dobe, mnohí si nepamätajú ani to čo robili a hradili minulý týždeň tak zistiÅ¥ presne čo bolo uhradené pred skoro rokom je náročná úloha.

 

Pokiaľ odovzdáme bankový výpis mesačne, účtovník si vypýta prípadný chýbajúci doklad v reálnom čase, vieme si ľahšie dohľadaÅ¥ chýbajúci doklad, skôr sa vieme rozpamätaÅ¥, navyše, riešime iba jeden mesiac. Ak ale v decembri spracujeme bankové výpisy za celý rok, môže nastaÅ¥ situácia a aj mnohokrát nastáva, že účtovník pýta od nás doklady na dve A4.

 

ÄŒo z toho vyplynie? Všetky bankové pohyby musia byÅ¥ zaúčtované na nejakom účte. Teda pokiaľ my nevieme účtovníkovi daÅ¥ doklad ktorý sme hradili, ale v bankovom výpise takáto úhrada je, musí sa to zaúčtovaÅ¥ „niekam“, spravidla sa to účtuje ako pohľadávka voči konateľovi spoločnosti. To má za následok, že prijatá faktúra ktorá nám mohla navýšiÅ¥ naše náklady a tým zároveň znížiÅ¥ základ dane z príjmov sa v našom prípade stane našim záväzkom voči našej spoločnosti. A to nie je fér. Len preto, že sme niečo opomenuli....

 

Neodovzdávame vydané faktúry priebežne? V decembri môže náš účtovník zistiÅ¥ že sme obrat pre registráciu za platcu DPH prekročili už v marci a to je teda znova problém. Dodanenie, mimoriadne DPH, registrácia za platcu – možno sme ním nechceli byÅ¥ a mohli sme to riešiÅ¥ napr. založením ďalšej s.r.o. a podobne. Teda znova problém ktorý tu nemusel byÅ¥ kebyže náš účtovník má informácie a sleduje naše obraty a vie nás načas upozorniÅ¥ že môže dôjsÅ¥ k prekročeniu obratu.

 

VyhnúÅ¥ sa tomu je pritom také jednoduché, odovzdaÅ¥ doklady účtovníkovi načas, ideálne mesačne a spolupracovaÅ¥ keď niečo potrebuje. Účtovník nie je náš nepriateľ, je to niekto, kto sa snaží pomôcÅ¥ nám, upozorniÅ¥ nás, pomôcÅ¥ optimalizovaÅ¥. Hrá dôležitú úlohu v našom podnikaní.

Takto to zhodnotila nasa kolegyna Monika, ako k tomu pristupujeme my.










© 2019-2020 uctovnictvoprevsetkych.sk všetky práva vyhradené | o tento web sa stará Powered by SYCOM Servers a domarstudio.sk