Napríklad voÄi konateľom je vyššie uvedené obmedzenie odôvodnené v dôvodovej správe tým, že táto osoba má významné oprávnenia a povinnosti, a preto je potrebné zabezpeÄiÅ¥, aby to bola osoba, ktorá existuje a spĺňa esenciálne predpoklady na výkon funkcie. KeÄže sú konatelia tie osoby, ktoré za spoloÄnosÅ¥ konajú voÄi tretím osobám (Äi majú v rozsahu, v ktorom nie sú zverené valnému zhromaždeniu, resp. dozornej rade, oprávnenie podieľaÅ¥ sa na obchodnom vedení spoloÄnosti), ale najmä vzhľadom na ich povinnosÅ¥ konaÅ¥ s odbornou starostlivosÅ¥ou a v súlade so záujmami spoloÄnosti a všetkých jej spoloÄníkov, vyžaduje sa, aby išlo o osoby, u ktorých sa možno domnievaÅ¥, že takúto ÄinnosÅ¥ budú „pri spravovaní“ záležitostí spoloÄnosti vykonávaÅ¥ hospodárne a efektívne.
Pokiaľ sú tieto osoby vedené v registri poverení na vykonanie exekúcie v rozhodnom Äase (t. j. Äase ich menovania do funkcie a podania tomu zodpovedajúceho návrhu na zápis zmeny údajov do obchodného registra), možno celkom jasne predpokladaÅ¥, že neschopnosÅ¥ hospodárne a efektívne nakladaÅ¥ so svojím vlastným majetkom by mala viesÅ¥ k záveru, že tieto osoby nemôžu naplniÅ¥ zákonom vyžadované vlastnosti „odbornej starostlivosti“, najmä hospodárne a efektívne konaÅ¥ za spoloÄnosÅ¥ a zaväzovaÅ¥ ju voÄi tretím osobám.
3.1. Do obchodného registra sa bude zapisovaÅ¥ aj rodné Äíslo alebo dátum narodenia
Podľa nových pravidiel sa do obchodného registra bude zapisovaÅ¥ aj rodné Äíslo alebo dátum narodenia (ak rodné Äíslo nebolo pridelené, napr. zahraniÄným osobám) spoloÄníkov, akcionárov, štatutárnych orgánov a Äalších osôb. Napriek tomu, že tieto údaje budú v obchodnom registri zapísané, zverejňovaÅ¥ sa nebudú.
Fyzické osoby oprávnené konaÅ¥ v mene spoloÄnosti, ktorá nemá v obchodnom registri zapísané všetky identifikaÄné údaje o spoloÄníkoch, štatutárnych orgánoch alebo Älenoch štatutárnych orgánov, vedúcich organizaÄných zložiek podnikov, prokuristoch, Älenoch dozorného orgánu, likvidátoroch, správcoch na výkon nútenej správy a ich zástupcoch, vedúcich podnikov alebo organizaÄných zložiek podnikov zahraniÄných právnických osôb podľa predpisov úÄinných do 30. septembra 2020, budú povinné zosúladiÅ¥ zápis týchto zapísaných údajov v obchodnom registri s týmto zákonom spolu s podaním najbližšieho návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov po 30. septembri 2021, najneskôr však do 30. septembra 2022.
3.2. Elektronizácia obchodného registra
Novelou tiež dochádza k úplnej elektronizácii zápisov do obchodného registra. Bude platiÅ¥, že návrh na zápis (t. j. návrh na zápis údajov, návrh na zápis zmeny zapísaných údajov a návrh na výmaz zapísaných údajov) sa bude podávaÅ¥ výluÄne elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronického formulára. SúÄasne bude platiÅ¥, že na návrh na zápis podaný inak ako elektronicky registrový súd nebude prihliadaÅ¥.
Podľa legislatívneho zámeru táto zmena vyplynula z požiadaviek praxe, ako aj z rastúcej tendencie podávania vyššie uvedených návrhov do obchodného registra elektronicky. Za ostatné obdobie sa miera návrhov podaných elektronicky zvýšila na viac ako 80 % návrhov. Elektronické služby obchodného registra sa stali dominantnými pri podávaní návrhov do obchodného registra a poÄet takto podaných návrhov na zápis má rastúci trend. Z hľadiska zefektívnenia spracovania návrhov na zápis registrovým súdom v stanovenej lehote dvoch pracovných dní sa elektronická forma podávania návrhov z pohľadu zákonodarcu javí ako podstatná a potrebná najmä vzhľadom na Äasový parameter spracovania, ako aj vzhľadom na technické možnosti spracovania návrhu na zápis.
3.3. Mení sa okruh subjektov zapisovaných do obchodného registra
Obchodný zákonník vo svojom pôvodnom znení druhovo stanovoval, že sa do obchodného registra zapisujú obchodné spoloÄnosti, družstvá, iné právnické osoby a právnické osoby podľa práva EÚ, podniky a organizaÄné zložky podnikov zahraniÄných osôb, odštepné závody a organizaÄné zložky a fakultatívne aj fyzické osoby.
Novela zavádza do Obchodného zákonníka uzavretý výpoÄet právnických osôb zapisovaných do obchodné registra.
Podľa novej právnej úpravy ide o tieto taxatívne stanovené právnické osoby:
Z vyššie uvedeného vyplýva tiež dôležitá zmena, že s úÄinnosÅ¥ou Novely sa do obchodného registra už nebudú zapisovaÅ¥ fyzické osoby (ktoré sa doteraz zapisovali fakultatívne alebo na základe povinnosti podľa osobitného predpisu). Ako sa uvádza v dôvodovej správe, nezrovnalosti v zápisoch medzi obchodným registrom, živnostenským registrom a referenÄným registrom v podobe registra právnických osôb spôsobovali problémy pri tvorbe elektronických schránok, Äomu sa má predísÅ¥ aj touto zmenou.
V súvislosti s vyššie uvedenými zmenami registrový súd v spolupráci s ministerstvom spravodlivosti vymaže z obchodného registra okrem iného aj nasledujúce subjekty, ktoré sa podľa Novely už do obchodného registra nezapisujú, t. j.:
3.4. Podmienka úradného osvedÄenia súhlasu vlastníka so sídlom spoloÄnosti
Sídlom obchodnej spoloÄnosti a miesto podnikania fyzickej osoby je podľa Obchodného zákonníka adresa, ktorá je ako sídlo alebo ako miesto podnikania zapísaná v obchodnom registri alebo živnostenskom registri (príp. v inej evidencii ustanovenej osobitným zákonom). Už podľa doterajších pravidiel platilo, že od právnickej alebo fyzickej osoby sa vyžadovalo preukázanie skutoÄnosti, že má k nehnuteľnosti alebo k jej Äasti vlastnícke právo alebo užívacie právo, ktoré nevyluÄuje zápis sídla alebo miesta podnikania do obchodného alebo iného registra, resp. súhlas vlastníka nehnuteľnosti alebo jej Äasti so zápisom nehnuteľnosti ako sídla alebo miesta podnikania do obchodného registra (resp. do iných registrov).
Novela dopĺňa do Obchodného zákonníka požiadavku, že v prípade predkladania súhlasu vlastníka nehnuteľnosti so zápisom nehnuteľnosti do obchodného alebo iného registra je potrebné zabezpeÄiÅ¥:
Podľa dôvodovej správy zahrnutie požiadavky na úradne osvedÄený podpis (Äi už výluÄného vlastníka alebo nadpoloviÄnej väÄšiny podielových spoluvlastníkov) reaguje na podnety z aplikaÄnej praxe súdov. Aj naÄalej bude platiÅ¥, že súhlas sa nebude vyžadovaÅ¥ v prípade, ak je samotná spoloÄnosÅ¥ vlastníkom nehnuteľnosti. Pokiaľ ide o predkladanie samotného súhlasu podielových spoluvlastníkov, toto bolo do Novely zahrnuté na základe uplatnenej zásadnej pripomienky Republikovej únie zamestnávateľov. Je však možné daÅ¥ do pozornosti, že táto konkrétna zmena napriek absencii výslovnej požiadavky v zákone už bola podľa doterajšej praxe registrových súdov všeobecne prijímaným a akceptovaným prístupom.
3.5. Zmenená definícia organizaÄnej zložky
Doterajšiu definíciu organizaÄnej zložky v Obchodnom zákonníku bolo možné oznaÄiÅ¥ ako nie úplne jasnú a podľa dôvodovej správy k Novele ju bolo možné považovaÅ¥ za tautologickú. Podľa doterajšej úpravy totiž platilo, že organizaÄnou zložkou podniku sa rozumie odštepný závod alebo iný organizaÄný útvar podniku. Samotný odštepný závod však bol definovaný nejasne ako organizaÄná zložka podniku, ktorá je ako odštepný závod zapísaná v obchodnom registri.
Dôvodová správa uvádza, že typickou a terminologicky preferovanou organizaÄnou zložkou podniku je odštepný závod, avšak organizaÄná zložka podniku sa môže nazývaÅ¥ prirodzene aj inak ako odštepný závod. Novela terminologicky zjednodušuje situáciu ohľadom organizaÄných zložiek a upúšÅ¥a od (akoby) preferovania organizaÄnej zložky podniku nazvanej odštepný závod. Zápis organizaÄnej zložky podniku do obchodného registra (už len pri právnických osobách) je podľa Novely fakultatívny a jeho úÄelom ostáva najmä „intabulácia“ poverenia vedúceho organizaÄnej zložky podniku konaÅ¥ za podnikateľa vo veciach týkajúcich sa tejto organizaÄnej zložky.
Podľa novelizovanej právnej úpravy bude platiÅ¥, že organizaÄnou zložkou podniku je organizaÄný útvar podniku podľa Obchodného zákonníka alebo podľa osobitného zákona. Pri prevádzkovaní organizaÄnej zložky podniku sa používa obchodné meno podnikateľa s dodatkom, že ide o organizaÄnú zložku podniku.
3.6. Do obchodného registra sa nebude zapisovaÅ¥ obmedzenie konania za spoloÄnosÅ¥
Už podľa doterajšej právnej úpravy platilo, že obmedzenie oprávnenia štatutárneho orgánu konaÅ¥ nie je úÄinné voÄi tretím osobám, a to ani v prípade, ak takéto obmedzenie konaÅ¥ bolo zverejnené. Podľa Novely sa v tomto ustanovení dopĺňa výslovné pravidlo, že pokiaľ ide o podnikateľa, ktorý sa zapisuje do obchodného registra, potom obmedzenie štatutárneho orgánu konaÅ¥ za spoloÄnosÅ¥ sa do obchodného registra nezapisuje.
Ako v tejto súvislosti zdôrazňuje dôvodová správa k Novele, v odbornom diskurze je jednota ohľadom potreby a nevyhnutnosti v praxi dôsledne rozlišovaÅ¥ medzi urÄením spôsobu konania v mene spoloÄnosti a obmedzením oprávnenia konaÅ¥ v mene spoloÄnosti, ktoré nie sú totožnými pojmami, so všetkými z toho vyplývajúcimi dôsledkami. Navrhované znenie Novely má preto za cieľ precizovaÅ¥ predmetnú právnu úpravu a tým prispieÅ¥ k jej jednotnému výkladu a aplikácii. Vychádza sa v tejto súvislosti z praktických skúseností, kedy predmetmi zápisov do obchodného registra boli Äasto technické a popisné obmedzenia štatutárneho orgánu konaÅ¥, ktoré sa zapisovali ako údaj o uvedení spôsobu, aký štatutárny organ koná v mene zapísanej osoby, ktorý vychádza z § 2 ods. 1 písm. e) zákona o obchodnom registri. Novelou sa má takýmto postupom zabrániÅ¥, keÄže sa tým vytváral stav právnej neistoty.
3.7. Zmenené pravidlo pre vznik oprávnenia zahraniÄnej fyzickej osoby podnikaÅ¥ na území SR
Obchodný zákonník vo svojom doterajšom znení obsahoval pravidlo, že oprávnenie zahraniÄnej osoby podnikaÅ¥ na území SR vzniká ku dňu zápisu podniku tejto osoby alebo jeho organizaÄnej zložky do obchodného registra. Obdobne platilo, že zánik oprávnenia zahraniÄnej osoby podnikaÅ¥ na území SR bol viazaný na výmaz podniku tejto osoby alebo jeho organizaÄnej zložky z obchodného registra.
Novela obchodného zákonníka reaguje na prípravu nového nastavenia obchodného registra, v rámci Äoho sa vypúšÅ¥ajú fakultatívne zápisy fyzických osôb (tak, ako to bolo popísané vo vyššie uvedenom výklade). Bolo preto nevyhnutné vyrovnaÅ¥ sa s pravidlami pre vznik oprávnenia zahraniÄných osôb podnikaÅ¥ na území SR.
Pre podniky zahraniÄných právnických osôb, resp. ich organizaÄné zložky zostáva rozhodný moment vzniku oprávnenia podnikaÅ¥ na území SR nezmenený (v porovnaní s doterajšou právnou úpravou). V týchto prípadoch sa aj naÄalej bude vyžadovaÅ¥ zápis do obchodného registra.
Pre zahraniÄné fyzické osoby bude platiÅ¥, že vznik oprávnenia podnikaÅ¥ na území SR im vznikne ku dňu vzniku živnostenského oprávnenia alebo iného ako živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov, a to v rozsahu predmetu podnikania zapísaného v živnostenskom alebo inom registri, resp. evidencii. Obdobne pre zánik oprávnenia podnikaÅ¥ bude pre zahraniÄné fyzické osoby platiÅ¥, že tento bude viazaný na deň zániku živnostenského alebo iného oprávnenia, ak dochádza k jeho zániku v rozsahu Äinnosti, ktorá je vykonávaná a zapísaná ako jediný predmet podnikania v živnostenskom alebo inom registri, resp. evidencii.
Vyššie uvedené tiež znamená, že ku dňu úÄinnosti Novely sa zjednotia pravidlá pre vznik oprávnenia podnikaÅ¥ na území SR pre všetky zahraniÄné fyzické osoby bez rozdielu, t. j. upustí sa od doterajšieho rozlišovania medzi zahraniÄnými fyzickými osobami s bydliskom v Älenskom štáte EÚ alebo Älenskom štáte OECD a medzi ostatnými zahraniÄnými fyzickými osobami.
4.1. Zmena okamihu vstupu spoloÄnosti do likvidácie a ustanovenia likvidátora
Podľa doterajších pravidiel platilo, že spoloÄnosÅ¥ vstupovala do likvidácie ku dňu svojho zrušenia (ak zákon nestanovoval inak).
Novela naopak spája vstup spoloÄnosti do likvidácie s konštitutívnym zápisom prvého likvidátora do obchodného registra (ak osobitný zákon neustanovuje inak). Prípadná následná zmena v osobe likvidátora v priebehu likvidácie nemá vplyv na likvidáciu spoloÄnosti. SúÄasne podľa nových pravidiel platí, že spoloÄníci (resp. príslušný orgán spoloÄnosti) ustanovia likvidátora súÄasne s rozhodnutím o zrušení spoloÄnosti, najneskôr však do 60 dní od zrušenia spoloÄnosti. Ak v tejto lehote likvidátor nebude ustanovený, potom likvidátora ustanoví súd. Likvidátora však súd neustanoví, ak nebude zložený preddavok na likvidáciu.
4.2. Nakladanie s majetkom spoloÄnosti po jej zrušení
Novela osobitným spôsobom pristupuje k regulácii právneho stavu spoloÄnosti, ktorý nastane v Äase od jej zrušenia do ustanovenia likvidátora. Ako v tejto súvislosti uvádza dôvodová správa, po zrušení spoloÄnosti existuje nezanedbateľné riziko, že nakladanie s majetkom spoloÄnosti do ustanovenia likvidátora by mohlo zmariÅ¥ možnosÅ¥ uspokojenia nárokov veriteľov. Táto právna úprava je inšpirovaná právnym režimom transakcií s konfliktom záujmov alebo tzv. významných obchodných transakcií (ktoré už sú v Obchodnom zákonníku upravené), avšak v tomto prípade je dôvodné limitovaÅ¥ nakladanie s majetkom spoloÄnosti širším spôsobom ako len v rozsahu transakcií so spriaznenými osobami. Rozhodujúce je, aby sa v predmetnom období zabránilo odlivu majetku spoloÄnosti.
Podľa tohto nového ustanovenia od zrušenia spoloÄnosti do jej vstupu do likvidácie (t. j. do ustanovenia likvidátora) podlieha nakladanie s majetkom spoloÄnosti, ak jeho hodnota presahuje 10 % hodnoty základného imania, oceneniu znaleckým posudkom a schváleniu najvyšším orgánom spoloÄnosti.Takýto právny úkon nemôže nadobudnúÅ¥ úÄinnosÅ¥ skôr, ako bude uložený spolu so znaleckým posudkom v zbierke listín. Ak je pre úÄinnosÅ¥ právneho úkonu potrebný zápis do osobitnej evidencie, potom musí byÅ¥ právny úkon spolu so znaleckým posudkom uložený do zbierky listín ešte pred zápisom do takejto osobitnej evidencie.
SúÄasne bude platiÅ¥, že hodnota plnenia alebo zábezpeky poskytnutej z právneho úkonu, ktorý nenadobudol úÄinnosÅ¥, sa musí spoloÄnosti vrátiÅ¥ podľa pravidiel pre bezdôvodné obohatenie. ÄŒlenovia štatutárneho orgánu (vykonávajúci funkciu v Äase poskytnutia plnenia alebo zábezpeky) ruÄia spoloÄne a nerozdielne za vrátenie plnenia alebo zábezpeky. SúÄasne platí, že spolu s nimi ruÄia tí, ktorí boli štatutárnymi orgánmi v období, v ktorom spoloÄnosÅ¥ nárok na vrátenie takéhoto plnenia alebo zábezpeky neuplatňovala a o tejto svojej povinnosti vedeli alebo mohli vedieÅ¥.
4.3. Osoba likvidátora
Ustanovenie likvidátora je podľa Novely možné dvoma spôsobmi, a to zo strany spoloÄníkov alebo zo strany súdu.
Pre výber osoby likvidátora je potrebné prihliadaÅ¥ na nasledujúce pravidlá, podľa ktorých likvidátorom môže byÅ¥:
Pre ustanovenie likvidátora bude platiÅ¥, že spoloÄenská zmluva, zakladateľská zmluva, zakladateľská listina, stanovy alebo osobitný predpis môžu urÄiÅ¥, kto má byÅ¥ ustanovený za likvidátora. Osobitný predpis môže tiež urÄiÅ¥, kto je oprávnený navrhnúÅ¥ ustanovenie likvidátora.
V prípade, ak bude likvidátora ustanovovaÅ¥ súd, urobí tak náhodným výberom zo zoznamu správcov konkurznej podstaty (a to aj bez ich súhlasu). Ak ustanovuje likvidátora súd, zapíše ho do obchodného registra bez návrhu. V ostatných prípadoch návrh na zápis likvidátora do obchodného registra podáva ustanovený likvidátor.
4.4. Zánik funkcie likvidátora
Ako všeobecné pravidlo spravujúce zánik funkcie likvidátora sa uplatní, že ten, kto likvidátora ustanovil, ten ho môže aj odvolaÅ¥. Ak dôjde k zániku funkcie likvidátora (a to napr. smrÅ¥ou, odvolaním, vyhlásením za mÅ•tveho) potom sa nový likvidátor ustanoví rovnakým spôsobom, akým bol ustanovený predchádzajúci likvidátor. Ak tento spôsob ustanovenia nie je možné zrealizovaÅ¥, potom likvidátora ustanoví súd.
Ak likvidátora ustanovia spoloÄníci spoloÄnosti, resp. príslušný orgán spoloÄnosti, potom sa likvidátor môže svojej funkcie vzdaÅ¥ – úÄinnosÅ¥ takéhoto vzdania sa je spojená s doruÄením prejavu vôle likvidátora spoloÄnosti, priÄom listina musí byÅ¥ vlastnoruÄne podpísaná v prítomnosti notára (resp. povereného zamestnanca notára).
Uplatní sa tiež všeobecné pravidlo, že bez ohľadu na spôsob, akým bol likvidátor ustanovený, môže ho odvolaÅ¥ súd na návrh osoby, ktorá osvedÄí svoj právny záujem. Odvolanie súdom prichádza do úvahy tiež vtedy, ak likvidátor porušuje svoje povinnosti alebo aj z iného vážneho dôvodu.
4.5. ZodpovednosÅ¥ likvidátora za výkon funkcie
Novela v súvislosti s právnou zodpovednosÅ¥ou likvidátora za výkon svojej funkcie v porovnaní s doterajšou právnou úpravou výslovne a jasnejšie stanovuje, že likvidátor je pri výkone svojej pôsobnosti povinný postupovaÅ¥ s odbornou starostlivosÅ¥ou v súlade so záujmami spoloÄnosti a všetkých jej spoloÄníkov a za výkon svojej pôsobnosti zodpovedá rovnako ako Älenovia štatutárneho orgánu.
Ako v tejto súvislosti poznamenáva dôvodová správa, likvidátor je obdobne ako štatutárny orgán nositeľom tzv. fiduciárnych povinností – má preto povinnosÅ¥ lojality voÄi spoloÄnosti a svoju funkciu je povinný vykonávaÅ¥ s odbornou starostlivosÅ¥ou. Osobitne je potrebné zdôrazniÅ¥, že s fiduciárnymi povinnosÅ¥ami likvidátora je spojená rovnaká zodpovednosÅ¥ likvidátora, ako je to v prípade Älenov štatutárnych orgánov.
4.6. Nová povinnosÅ¥ zložiÅ¥ preddavok na likvidáciu
Novela zavádza v súvislosti s ustanovením likvidátora nové pravidlo spoÄívajúce v povinnosti zložiÅ¥ preddavok na likvidáciu, priÄom táto povinnosÅ¥ je spojená tak s ustanovením likvidátora spoloÄníkmi (resp. orgánom spoloÄnosti), ako aj ustanovením likvidátora súdom.
V prípade, ak likvidátora ustanovia spoloÄníci alebo príslušný orgán spoloÄnosti, pred zápisom likvidátora do obchodného registra je dotknutá spoloÄnosÅ¥ povinná zložiÅ¥ do notárskej úschovy preddavok na likvidáciu. Tento preddavok súÄasne nepodlieha exekúcii (ani inému obdobnému vykonávaciemu konaniu) a je možné ho použiÅ¥ výluÄne na úhradu odmeny a výdavkov likvidátora. Ak by došlo k vyhláseniu konkurzu na majetok spoloÄnosti, tento preddavok na likvidáciu podlieha konkurzu okrem prípadu, ak návrh na vyhlásenie konkurzu podal likvidátor – v takom prípade notár vydá preddavok tomu likvidátorovi, ktorý bol v Äase vyhlásenia konkurzu zapísaný v obchodnom registri ako likvidátor.
Podľa vykonávacieho predpisu, ktorým je vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR Ä. 193/2020 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia Obchodného zákonníka o likvidácii, je výška preddavku na likvidáciu urÄená v sume 1 500 eur.
ÚÄelom zavedenia inštitútu preddavku na likvidáciu je podľa dôvodovej správy snaha predchádzaÅ¥ takým situáciám, že spoloÄníci formálne ustanovia za likvidátora „nekontaktnú osobu“, ktorá sa potom prípadne vzdá svojej funkcie a celá likvidácia sa tak presunie na plecia súdu a osoby zo zoznamu správcov a bude hroziÅ¥ riziko, že nebude maÅ¥ pokryté ani základné náklady spojené s prípadom.
Uvádza sa tiež, že zloženie preddavku na likvidáciu do notárskej úschovy sa bude v prípadoch tzv. dobrovoľného zrušenia spoloÄnosti s likvidáciou preukazovaÅ¥ (okrem iných listín) priložením notárskej zápisnice o úschove peňazí (resp. jej osvedÄenej kópie) k návrhu na zápis zmeny zapísaných údajov v obchodnom registri voleného vždy v závislosti od konkrétnej právnej formy spoloÄnosti. V prípade tzv. núteného zrušenia spoloÄnosti sa bude táto skutoÄnosÅ¥ príslušnému súdu preukazovaÅ¥ rovnako predložením notárskej zápisnice o úschove peňazí podľa Notárskeho poriadku (pre tento prípad bližšie k osobe povinnej preukazovaÅ¥ zloženie preddavku odkazujeme na § 309h ods. 2 Civilného mimosporového poriadku).
4.7. Odmena a náhrada výdavkov likvidátora
V prípade ustanovenia likvidátora súdom sa pri urÄení výšky odmeny likvidátora bude postupovaÅ¥ podľa vyššie uvedeného vykonávacieho predpisu.
Ak bude likvidátor ustanovený spoloÄníkmi (resp. príslušným orgánom spoloÄnosti), v takom prípade sa bude odmena likvidátora spravovaÅ¥ zmluvou medzi spoloÄnosÅ¥ou a likvidátorom.
Na vzÅ¥ah spoloÄnosti a likvidátora sa (obdobne ako je to aj pri vzÅ¥ahu štatutárnych orgánov a spoloÄnosti) uplatní pravidlo, že sa bude primerane postupovaÅ¥ podľa ustanovení o mandátnej zmluve, ak z uzatvorenej zmluvy nebude vyplývaÅ¥ iné urÄenie práv a povinností. Odmena a náhrada výdavkov sa uhrádza zo zloženého preddavku na likvidáciu a tiež z likvidaÄnej podstaty. Tá ÄasÅ¥, ktorá má byÅ¥ uhradená z preddavku, je splatná najskôr schválením koneÄnej správy o priebehu likvidácie, úÄtovnej závierky a návrhu na rozdelenie likvidaÄného zostatku.
4.8. ÚÄinky vstupu spoloÄnosti do likvidácie
Novela prináša oproti doterajšiemu právnemu stavu zmenu aj v tom, že na jednom mieste jasne a výslovne stanovuje právne úÄinky vstupu spoloÄnosti do likvidácie.
Prechod pôsobnosti štatutárneho orgánu na likvidátora
Podľa doterajšej právnej úpravy platilo, že likvidátor robí v mene spoloÄnosti len úkony smerujúce k likvidácii spoloÄnosti, priÄom plní záväzky spoloÄnosti, uplatňuje pohľadávky a prijíma plnenia, zastupuje pred súdmi a inými orgánmi, uzatvára zmiery a dohody o zmene a zániku práv a záväzkov, priÄom sa tiež stanovovalo, že nové zmluvy môže uzatváraÅ¥ len v súvislosti s ukonÄením nevybavených obchodov.
Novela priniesla okrem iného vyjasnenie vzájomného vzÅ¥ahu likvidátora a štatutárneho orgánu spoloÄnosti (Äo je relevantné najmä v prípade, ak tieto funkcie nevykonáva tá istá osoba). Podľa nových pravidiel vstupom spoloÄnosti do likvidácie prechádza na likvidátora pôsobnosÅ¥ štatutárneho orgánu konaÅ¥ v mene spoloÄnosti, avšak okrem oprávnenia zvolaÅ¥ zasadnutie najvyššieho orgánu spoloÄnosti.
To znamená, že z Novely výslovne vyplýva tá oblasÅ¥ pôsobnosti štatutárneho orgánu, ktorá neprechádza na likvidátora a ktorú preto aj naÄalej bude vykonávaÅ¥ štatutárny orgán. Pokiaľ ide o okruh úkonov, ktoré robí v mene spoloÄnosti likvidátor, v tomto ohľade Novela v zásade adaptovala doterajšie pravidlá.
Zánik jednostranných právnych úkonov spoloÄnosti
Za dôležitú zmenu je možné považovaÅ¥ aj nové pravidlo o zániku jednostranných právnych úkonov spoloÄnosti. Podľa Novely vstupom spoloÄnosti do likvidácie zanikajú jednostranné právne úkony spoloÄnosti (v príkladoch sa uvádza, že ide napr. o príkazy, poverenia, splnomocnenia a prokúry okrem splnomocnení udelených na zastupovanie spoloÄnosti v súdnych konaniach).
4.9. Oznámenie o vstupe do likvidácie a výzva na prihlásenie pohľadávok
Tak ako podľa doterajších pravidiel, aj podľa Novely zostáva primárnou úlohou likvidátora oboznámiÅ¥ veriteľov so vstupom spoloÄnosti do likvidácie a vyzvaÅ¥ ich na prihlásenie svojich pohľadávok.
Konkrétne sa stanovuje, že likvidátor bezodkladne po vstupe spoloÄnosti do likvidácie oznámi vstup spoloÄnosti do likvidácie všetkým známym veriteľom a zverejní tiež oznámenie o tom, že spoloÄnosÅ¥ vstúpila do likvidácie, a tiež výzvu, aby veritelia spoloÄnosti a iné osoby a orgány (ktoré tým sú dotknuté) prihlásili svoje pohľadávky a iné práva. Zmenou oproti doterajšej právnej úprave je právna úprava, podľa ktorej súd môže likvidátorovi uložiÅ¥, aby vyššie uvedenú výzvu zopakoval. Takáto situácia môže nastaÅ¥ napr. pri zmene v osobe likvidátora, príp. tiež ak notifikácia a výzva veriteľov nebola vykonaná riadne a pod.
Ako v súvislosti s prihlasovaním pohľadávok uvádza dôvodová správa, úÄelom konvokácie veriteľov je umožniÅ¥ veriteľom prihlásiÅ¥ si svoje nároky na uspokojenie podobne ako v konkurze, aj keÄ s tou výnimkou, že v prípadoch likvidácie je prihlásenie z povahy veci len fakultatívne a spoloÄnosÅ¥ sa prípadným opomenutím veriteľa nezbavuje povinnosti plniÅ¥ všetky záväzky. Novelou sa tiež vyjasňuje prihlasovacie miesto, priÄom je praktické, aby to v prípadoch likvidátora zo zoznamu správcov bolo sídlo jeho kancelárie podľa zoznamu správcov.
4.10. Vypracovanie zoznamu pohľadávok a zoznamu majetku
Novela s cieľom zabezpeÄiÅ¥ transparentnosÅ¥ procesu likvidácie a tiež s ohľadom na potrebu kontroly riadneho plnenia povinností likvidátora upravuje povinnosÅ¥ vedenia zoznamu pohľadávok a jeho následné ukladanie do zbierky listín, ako aj vedenie zoznamu majetku.
Podľa nových pravidiel platí, že je likvidátor povinný prihlásené pohľadávky priebežne zapisovaÅ¥ do zoznamu pohľadávok. Základný zoznam prihlásených pohľadávok má likvidátor vyhotoviÅ¥ ku dňu uplynutia 45 dní od zverejnenia oznámenia vstupu spoloÄnosti do likvidácie. Následne do 30 dní od vyhotovenia zoznamu prihlásených pohľadávok ho má likvidátor uložiÅ¥ do zbierky listín.
Pre vedenie zoznamu majetku sa Novelou stanovuje, že zisÅ¥ovanie majetku spoloÄnosti zabezpeÄuje likvidátor poÄas celého priebehu likvidácie. Likvidátor je povinný vyhotoviÅ¥ základný zoznam majetku spoloÄnosti a uložiÅ¥ ho do zbierky listín v rovnakej lehote ako zoznam prihlásených pohľadávok (t. j. do 30 dní od vyhotovenia zoznamu prihlásených pohľadávok).
V zozname majetku sa podľa vykonávacieho predpisu uvádza všetok majetok patriaci spoloÄnosti ku dňu uloženia zoznamu majetku alebo ku dňu jeho doplnenia do zbierky listín obchodného registra, a to vrátane sporného majetku, ku ktorému niekto iný uplatňuje vlastnícke právo alebo iné majetkové právo.
Okrem ostatných náležitostí bližšie upravených vo vykonávacej vyhláške sa v zozname majetku uvedie pri každej položke jej hodnota v eurách, za ktorú by položku bolo možné predaÅ¥ v danom mieste ku dňu uloženia zoznamu majetku do zbierky listín alebo ku dňu uloženia doplnenia zoznamu majetku.
Ak je konkrétna položka majetku spoloÄnosti predmetom súdneho sporu, v zozname majetku sa uvedú aj skutoÄnosti súvisiace s týmto sporom. V prílohe vykonávacieho predpisu je stanovený aj vzor zoznamu majetku.
V súvislosti s vyhotovením zoznamu majetku spoloÄnosti je potrebné poukázaÅ¥ aj na dôležitú súvislosÅ¥ s Äasovou pôsobnosÅ¥ou Novely. Ako uvádzame aj úvode tohto príspevku, likvidácie, v ktorých bol likvidátor zapísaný do obchodného registra do 30. septembra 2020, sa dokonÄia podľa predchádzajúcej právnej úpravy (t. j. podľa Obchodného zákonníka úÄinného do 30. septembra 2020).
V súvislosti so zoznamom majetku však bude platiÅ¥, že aj v prípade likvidácií spravujúcich sa doterajšou právnou úpravou bude maÅ¥ likvidátor povinnosÅ¥ najneskôr do 31. decembra 2020 uložiÅ¥ do zbierky listín zoznam majetku vyhotovený podľa Novely Obchodného zákonníka, a to podľa stavu majetku zisteného do 30. septembra 2020. Nesplnenie tejto povinnosti (resp. ak povinnosÅ¥ nebude splnená vÄas) bude maÅ¥ za následok úpadok spoloÄnosti alebo družstva.
4.11. SkonÄenie likvidácie
Podľa doterajšej právnej úpravy nebola stanovená minimálna dĺžka trvania likvidácie, nepriamo jej dĺžka bola regulovaná len cez úpravu trojmesaÄnej lehoty na prihlásenie pohľadávok od zverejnenia výzvy v Obchodnom vestníku. Podľa Novely bude skonÄenie likvidácie možné najskôr 6 mesiacov po oznámení o vstupe spoloÄnosti do likvidácie. Táto lehota sa podľa nových pravidiel predlžuje o Äalších 6 mesiacov, ak likvidátor zistí daňový nedoplatok spoloÄnosti ku dňu zostavenia úÄtovnej závierky a koneÄnej správy o priebehu likvidácie, príp. ak sa v spoloÄnosti vykonáva daňová kontrola.
Bude platiÅ¥, že likvidátor ku dňu skonÄenia likvidácie, najskôr však šesÅ¥ mesiacov po oznámení o vstupe spoloÄnosti do likvidácie, zostaví úÄtovnú závierku, koneÄnú správu o priebehu likvidácie a návrh na rozdelenie likvidaÄného zostatku medzi tých, ktorí majú právo na likvidaÄný zostatok.
Oznámenie o zostavení úÄtovnej závierky, koneÄnej správy o priebehu likvidácie a návrhu na rozdelenie likvidaÄného zostatku (t. j. oznámenie o skonÄení likvidácie) likvidátor bezodkladne zverejní.
V prípade, ak do 60 dní po zverejnení oznámenia o skonÄení likvidácie spoloÄníci (alebo príslušný orgán spoloÄnosti) nerozhodnú inak, považuje sa úÄtovná závierka, koneÄná správa o priebehu likvidácie a návrh na rozdelenie likvidaÄného zostatku márnym uplynutím tejto lehoty za schválené.
Návrh na výmaz spoloÄnosti podáva likvidátor a k tomuto návrhu je povinný priložiÅ¥ úÄtovnú závierku, koneÄnú správu o priebehu likvidácie a návrh na rozdelenie likvidaÄného zostatku. V prípade, ak došlo k predĺženiu lehoty trvania likvidácie, prikladá sa k návrhu na výmaz spoloÄnosti aj písomné vyhlásenie o neexistencii daňového nedoplatku alebo o ukonÄení daňovej kontroly.
V súvislosti so zloženým preddavkom na likvidáciu bude platiÅ¥ pravidlo, že tento preddavok notár vydá v prospech toho likvidátora, ktorý bol po uplynutí 30 dní od výmazu spoloÄnosti ako posledný zapásaný likvidátor tejto spoloÄnosti v obchodnom registri.
4.12. DodatoÄná likvidácia
Novela prináša okrem vyššie uvedených zmien aj podrobnejšie pravidlá pre tzv. dodatoÄnú likvidáciu, v ktorých sa bližšie popisujú niektoré prípady, ktoré boli doteraz riešené len súdnou praxou, a ako hovorí dôvodová správa, v ktorých boli k dispozícii len zdĺhavé a komplikované riešenia.
NaÄalej bude platiÅ¥, že obchodná spoloÄnosÅ¥ zaniká výmazom z obchodného registra, avšak môžu sa vyskytnúÅ¥ prípady, že aj po výmaze spoloÄnosti bude existovaÅ¥ urÄitý majetok – Novela upravuje postup vyrovnania majetkových práv a povinností už zaniknutej právnickej osoby.
Pre dodatoÄnú likvidáciu uvádzame struÄné zhrnutie novelizovaných pravidiel:
Autorom Älánku je kolega z nášho tímu právnik Tomáš.